Turprat

Turprat

Denne bloggen

inneholder betraktninger, observasjoner, refleksjoner og meninger om mangt - som ikke naturlig faller inn under tur- eller stedsbeskrivelsene. Med andre ord: turliv.no sitt Speaker's Corner.

Tilbake til turliv.no

Tolltull og 'Pez med Posten'

Kort sagtPosted by Bent Fri, March 09, 2012 11:32
Kommunikasjons-wise opplever jeg at den digitale verden stadig går framover, mens de 'analoge' tjenestene har en litt annen kurs: Baklengs inn i fuglekassa. I alle fall for oss som bor i distriktene.

Hva snakker jeg om? Jo, for eksempel banktjenester (for gamlingene) samferdsel (for dem uten bil) og Posten (for alle). For å nevne noen.

Eksempel: En pakke fra utlandet.

Så lenge den varen du kjøper blir håndtert av en av de store spedisjonsfirmaene går alt som kniv i varmt smør: Kostnadene/frakten helt fram til mottaker blir tatt hånd om i handleprosessen. Etter et fåtall dager står det enten to blide karer på trappa en sein kveld med pakka, eller så 'kobles den på' Posten og blir levert på døra av landpostbudet.

Problemet oppstår når du bestiller noe levert med vanlig post, hvor totalbeløpet overskrider de 200 tollfrie kronene. Varen må naturligvis fortolles, deretter plusses det på ytterligere avgifter. Før pakka kan ta fatt på ferden nordover, omgjort til 'Rekommandert brev fra utlandet'.

Jeg handlet noe elektronikk i England for noen uker siden verdt en tusing. Toll og avgifter kom på 354 kroner. Men kunne jeg få den ut på Coop Meistervik, to kilometer unna, der jeg henter andre pakker?

Neida. Jeg måtte kjøre/skaffe meg skyss halvannen time tur/retur for å få hentet pakka, for i følge 'Post i butikk' på Storsteinnes holdt det ikke med en bekreftelse slik at andre som hadde ærend i området kunne tatt den med. Personlig oppmøte - only.

Posten argumenterer naturligvis godt 'for sin syke mor': Manglende kundegrunnlag/lønnsomhet, kostnadene ved etablering av 'Post i butikk', sikkerhetsnivå, avsenders (ikke postens?) krav til personlig frammøte, Personlig Utleverings Melding (PUM) osv.

Uten at det hjelper meg det spøtt. Jeg har fremdeles halvannen times kjøring foran meg for å få hentet en fóra konvolutt fra England...

Det jeg vet med sikkerhet er imidlertid at ingen av de tre siste firmaene jeg utenlandshandlet med krever noen form for sikkerhet/legitimasjon: Under 200 kroner -> rett i postkassa hjemme, over 200 kroner -> 'Rekommandert brev fra utlandet', legitimasjonsplikt og kjøretur. Med andre ord: Komplikasjonene og sikkerhetskravet er et rent, internt norsk byråkrati-tillegg.

Konklusjon: Jeg regner meg sjøl som høvelig heldigital. Og undrer jo over alle de tungvinte, analoge leddene i kjeden som skal bringe pakka helt fram til meg. Her bør det være rom for forbedringer.

Fra handel til mottak aktiveres en mengde kortnummer og koder - tilstrekkelig for å kunne foreta betaling av tilleggsutgifter via nettbank - med etterfølgene 'frislepp' av den fortolla pakken -> videre normal postgang til postkassa på Mo. For eksempel. Jeg savner i det hele tatt litt spenstig kreativitet fra alle involverte 'vesener'.

  • Comments(0)//turprat.turliv.no/#post24