Turprat

Turprat

Denne bloggen

inneholder betraktninger, observasjoner, refleksjoner og meninger om mangt - som ikke naturlig faller inn under tur- eller stedsbeskrivelsene. Med andre ord: turliv.no sitt Speaker's Corner.

Tilbake til turliv.no

Bankkortteknologi - hvem skal betale regningen?

TeknologiPosted by Bent Fri, November 06, 2009 08:58
VGnett Dine Penger melder at EUs betalingstjenestedirektiv innføres i Norge fra 1. november i år.

Lovordene er mange, og seksjonssjef i Forbrukerombudet, Jo Gjerdrem mener at man har gjort en god jobb fra norsk side for å få til styrkede rettigheter på flere områder.

Som forbruker registerer jeg imidlertid også at egenandelen ved kortsvindel er på veg opp. Fra 800 til 1200 kroner dersom kortet mitt blir misbrukt uten at jeg kan klandres for det!

Lemfeldig omgang med kort og koder i nettbanker, betalingsterminaler og på nett - greit nok. Det skal ikke lønne seg og være sløvpæis. Hvis årsaken er skjødesløshet og/eller hodeløs omgang med pinkoder.

Men når jeg drar kortet jeg har mottatt fra nettbanken min i betalingsterminalen i butikken, holder hånda godt foran displayet når jeg slår koden - og aldri skriver den ned - noe sted? Kan jeg klandres for at oppfinnsomme datatjuver i løpet av natta har bytta ut den originale terminalen med en skimmerkopi? Som gjør det mulig i ettertid å tappe kontoen min?

Jeg har ikke valgt teknologisk løsning. Det har banken gjort for meg. I kundeforholdet - hvor jeg tiltror banken lønningsposen min - inngår også de verktøyene/midlene som må til for å foreta transaksjonene. Og da må jeg kunne stole på at banken min vet hva den holder på med. Også sikkerhetsmessig.

Hadde jeg derimot vært i markedet og shoppa sikkerhetsløsning på egenhånd/for egen regning ville ansvaret vært litt uklarere. Men det er jo ikke tilfellet.

Så - hvis nettbanken min er seint ute med å rulle ut betalingskort med chip - er det mitt problem - som kunde? At tjuver får tak i kortdataene mine fordi banken min ikke følger godt nok med i sikkerhetstimen/er seint ute med å tette hullene? Er det rimelig med 'skylddeling' (som forsikringsbransjen er så utrolig flinke til å få til - nesten uansett) når jeg er prisgitt en teknologi som viser seg ikke å holde mål?

Jeg bare spør...




  • Comments(0)//turprat.turliv.no/#post19