Turprat

Turprat

Denne bloggen

inneholder betraktninger, observasjoner, refleksjoner og meninger om mangt - som ikke naturlig faller inn under tur- eller stedsbeskrivelsene. Med andre ord: turliv.no sitt Speaker's Corner.

Tilbake til turliv.no

Tolltull og 'Pez med Posten'

Kort sagtPosted by Bent Fri, March 09, 2012 11:32
Kommunikasjons-wise opplever jeg at den digitale verden stadig går framover, mens de 'analoge' tjenestene har en litt annen kurs: Baklengs inn i fuglekassa. I alle fall for oss som bor i distriktene.

Hva snakker jeg om? Jo, for eksempel banktjenester (for gamlingene) samferdsel (for dem uten bil) og Posten (for alle). For å nevne noen.

Eksempel: En pakke fra utlandet.

Så lenge den varen du kjøper blir håndtert av en av de store spedisjonsfirmaene går alt som kniv i varmt smør: Kostnadene/frakten helt fram til mottaker blir tatt hånd om i handleprosessen. Etter et fåtall dager står det enten to blide karer på trappa en sein kveld med pakka, eller så 'kobles den på' Posten og blir levert på døra av landpostbudet.

Problemet oppstår når du bestiller noe levert med vanlig post, hvor totalbeløpet overskrider de 200 tollfrie kronene. Varen må naturligvis fortolles, deretter plusses det på ytterligere avgifter. Før pakka kan ta fatt på ferden nordover, omgjort til 'Rekommandert brev fra utlandet'.

Jeg handlet noe elektronikk i England for noen uker siden verdt en tusing. Toll og avgifter kom på 354 kroner. Men kunne jeg få den ut på Coop Meistervik, to kilometer unna, der jeg henter andre pakker?

Neida. Jeg måtte kjøre/skaffe meg skyss halvannen time tur/retur for å få hentet pakka, for i følge 'Post i butikk' på Storsteinnes holdt det ikke med en bekreftelse slik at andre som hadde ærend i området kunne tatt den med. Personlig oppmøte - only.

Posten argumenterer naturligvis godt 'for sin syke mor': Manglende kundegrunnlag/lønnsomhet, kostnadene ved etablering av 'Post i butikk', sikkerhetsnivå, avsenders (ikke postens?) krav til personlig frammøte, Personlig Utleverings Melding (PUM) osv.

Uten at det hjelper meg det spøtt. Jeg har fremdeles halvannen times kjøring foran meg for å få hentet en fóra konvolutt fra England...

Det jeg vet med sikkerhet er imidlertid at ingen av de tre siste firmaene jeg utenlandshandlet med krever noen form for sikkerhet/legitimasjon: Under 200 kroner -> rett i postkassa hjemme, over 200 kroner -> 'Rekommandert brev fra utlandet', legitimasjonsplikt og kjøretur. Med andre ord: Komplikasjonene og sikkerhetskravet er et rent, internt norsk byråkrati-tillegg.

Konklusjon: Jeg regner meg sjøl som høvelig heldigital. Og undrer jo over alle de tungvinte, analoge leddene i kjeden som skal bringe pakka helt fram til meg. Her bør det være rom for forbedringer.

Fra handel til mottak aktiveres en mengde kortnummer og koder - tilstrekkelig for å kunne foreta betaling av tilleggsutgifter via nettbank - med etterfølgene 'frislepp' av den fortolla pakken -> videre normal postgang til postkassa på Mo. For eksempel. Jeg savner i det hele tatt litt spenstig kreativitet fra alle involverte 'vesener'.

  • Comments(0)//turprat.turliv.no/#post24

Mørkelagte syklister

Kort sagtPosted by Bent Fri, March 09, 2012 09:06

Daglig møter jeg medsyklister uten antydning til lys, reflekser eller respekt for eget liv - og psyken til den stakkaren som får 'æren' av å kjøre på dem pga. den totale mørkeleggingen.

Jeg har et kreativt forslag til politiet: Intensiver kontrollene, men gjør en vri: I stedet for å bøtelegge (900 kr) gjør en deal med en av sportsforretningene i byen og allier dere med et par fingernemme ungdommer med stjerneskrujern. Så kan dere gi 'synderne' valget mellom boten eller ferdigmonterte lys til selvkost. (drøyt 200 kr) - Jeg tviler på at noen takker nei...

(Leser innlegg under Kort sagt i avisa Nordlys seinhøstes 2011)

  • Comments(0)//turprat.turliv.no/#post23

Vikepliktsyklist skaper debatt i Bodø

Kort sagtPosted by Bent Tue, January 19, 2010 09:37
Vi er inne i jaktsesongen på vintersyklister. Like forutsigbar og årviss som snøskuter- og ekstremsportdebatten.

Jeg har brukt noen spaltemeter på dette tidligere, blant annet i debattinnlegget Suicidal på sykkel? Men en rask gjennomlesning sier meg fort at lite har skjedd de siste åran. 'Vi' (i betydningen tohjula - i motsetning til den andre 'hatten' med fire hjul, TDI og 4motion) er stadig vekk en uensarta gruppe med stort rom for fortolkninger: Av vegtrafikklov, kjørestil og rett-og-galt-i-praksis. - Mens mange bilister på sin side fremdeles tror at de er Kongen på haugen med 'License to kill' alt mykt som måtte bevege seg i vegbanen.

Sånt blir det lite dialog av. Like lite som når jeg prøver å diskutere røyking med min gamle mor på snart åtti...

Desto hyggeligere å oppdage at det faktisk også går an å snakke om dette uten at det BARE blir den sedvanlige stigmatiseringen og utskjellingen. Som i debatten etter Avisa Nordlands sak i bakkant av en sykkelpåkjørsel i et gangfelt i Bodø.

Stort engasjement, mange ok synspunkter - til dels nyanserte, bare ispedd enkelte 'idddiot'-utfall. (Alt er naturligvis relativt - men sammenliknet med i deler av taboloiddebatten var det lenger mellom 'primater i brunst'-innleggene... )

Dessuten ble det en debatt i debatten - om hva som egner seg/bør kunne kommenteres av nyhetssaker. Og BAs (og andre avisers) håndtering av rollen som moderator.


Mine bidrag til diskusjonen:

Regelverket er helt klart: Syklisten (sittende på sykkelen) har vikeplikt når han/hun krysser veg fra sykkel- og gangsti eller fortau. Dette gjelder også kryssing i gangfelt, så lenge det ikke skjer per bein, leiende på sykkelen.

Men hvilke syklister gidder å gå av og på x-antall ganger i løpet av turen til jobb? I praksis skjer kryssingene PÅ sykkelen, med lav fart og masse blikk til begge sider. Men av og til svikter det…

Det sier seg sjøl at sammenblandingen av roller er uheldig. Store sykkelnasjoner lenger sør i Europa har tatt konsekvensen av dette og gitt syklistene forkjørsrett i slike situasjoner…

Det ryddigste – for alle parter, ikke minst fotgjengerne, er derfor at syklistene – inntil regelverket blir revidert – opererer kun som kjørende. Og bruker vegbanen. Som de er i sin fulle rett til. Det skaper i det minste forutsigbarhet. (Samt noen irriterte bilister som har laget seg høyst private fortolkninger av vegtrafikkloven. Men det får heller være.)

Senere ble det nødvendig med en oppfølging:

Interessant debatt… Spesielt synspunktene fra testosteronhøye, tikkanes trafikkbomber på fire hjul – med ‘retten’ på sin side. Anførselstegn fordi intet regelverk er 100% dekkende – samt at det MÅ være rom for personlige feil og fortolkninger. Hos begge ‘parter’. Ingen av oss er perfekte. Konsekvensene av bilistfeil blir bare så mye større – to tonn stål mot 40 kg langlemma feminitet. Rått game spør du meg.

Vi bør lære av faranes folk på havet. Her er også reglene klare, men de gir deg samtidig ingen automatisk påkjørsrett (som en del av ‘bombene’ her inne påberoper seg). I en eventuell skipsforklaring kommer du ikke langt med ‘jeg hadde retten til vegen!’ Begge parter har samme ansvar for å unngå kollisjon – og står du på retten og forårsaker en ulykke – well, da er du i deep shit.

I en eventuell rettsak vil du imidlertid snart oppdage at denne tankegangen også gjelder på landjorda. Sjøl om den ikke er formulert like klart og entydig. Prøv for eksempel å kjøre ned en fotgjenger som krysser vegen utafor gangfeltet…

Apropos regler: Det er mange besserwissere her inne som uttaler seg med brask og bram om hvilke regler som gjelder mht. syklister i kjørebanen. Her er et kortfattet sammendrag – for dem som er opptatt av å kjøre lovlig.

Litt hyggelig inspirasjon til slutt: Fra København, en trygg sykkelby.

  • Comments(0)//turprat.turliv.no/#post22

Mørketid med utvidet åpningstid?

Kort sagtPosted by Bent Mon, October 26, 2009 13:09
En ubetydelighet - men like fullt et humrende avbrekk i netthverdagen:

Yr.nos Tromsøvarsel i dag forteller at vi får mørketid førstkommende torsdag! I alle fall sier værsymbolet at sola vil forsvinne under horisonten. Og det en snau måned før den offisielle datoen, 25. november.


Det er de små gledene som utgjør forskjellen! Tenn et stearinlys... Men gjør det fort, for denne tidlig-varianten er spådd bare å vare et døgn. Fra fredag? (Langtidsvarsel og time-for-time er litt uenige om dato og klokkeslett) er vi tilbake til normalen.



  • Comments(0)//turprat.turliv.no/#post18

I am - a boy?

Kort sagtPosted by Bent Fri, September 25, 2009 08:43
Et nytt nettsted med sammenskrudde persondata om '3 700 527 nordmenn over 16 år' har sett dagens lys: http://www.iam.no. Bak nettstedet står - i følge debattinnlegg - blant annet Westfal-Larsen Invest AS (via 37,5% av aksjene i selskapet 'I'm International'), styrt av Bergen-familien Westfal-Larsen og deres shippingmillioner.

Big surprise? For hva kan motivasjonen være? Annet enn penger - mange penger?

Krangelen om det nye nettstedet går naturligvis allerede friskt. I debattinnleggene til en nyhetssak på Nrk.no http://nrk.no/nyheter/1.6790831 hevdes det blant annet at 'Dette kan koste liv': Når sensitive data som hemmelige adresser og telefonnumre plutselig kan dukke opp på nett.

Det gjenstår å se om dette stemmer. Men jeg kan ikke fri meg fra å tenke: At de tør! Det er ikke mer enn noen måneder siden et annet, kjent nettsted fikk masse pepper for koblingen mellom telefonnummer og fødselsdato. Så mye at fødelsdatoene forsvant etter kort tid.

Men nå prøver altså en ny aktør seg - ikke bare med fødselsdatoer, men hele bøtteballetten! Livet fra vugge til grav, inklusive (kommer vel snart) arr, kroner og fyllinger. Det er mye tilgjengelig (og ikke fullt så....) informasjon om oss som ligger på nett, og som enkelt kan skrus sammen. Det gjelder bare å klare å se behovet (les: mulighetene for gevinst).

En annen interessant nettdebatt i tiden er Opphavsretten. Hvordan vederlag for bruk av åndsverk på nett skal håndteres. Den gamle 'eksemplar'-tankegangen står sannsynligvis for fall - sammen med de siste dinosaurene i norsk kulturliv. Nye løsninger vil gro fram - med nødvendighet. Og ett er sikkert: Man finner en løsning. Og teknologien vil være styrende: Dess enklere for nettbrukerne, dess sikrere vinnere.

Men nå har jeg tenkt å koble sammen de to: Opphavsrett og persondata. For hvem bør ha eierskapet til dataene om meg? Andre enn jeg? Her har jeg brukt et langt liv - og utallige millioner - på å bli nett-'meg', men hva får jeg igjen for det? Nada - så langt.

Tenk deg innsalgsmulighetene: Ett eneste, unikt eksemplar, med interessante arr og skrammer som forteller om et langt og hyperaktivt liv. Absolutt alt er på Mona Lisa-nivå, unikt personnummer, telefonnummer, skatteopplysninger - you name it.

Så nå vil jeg ha vederlag som står i stil til originaliteten: En god slump penger hver gang dataene mine vises. Jeg skal naturligvis ikke være ublu: Når Kari Bremnes & co får 5-6 kroner hver gang noen laster ned en låt så bør vel ikke en hundrings for hele 'Meg'-porteføljen ikke være så urimelig?

Iam.no: Jeg legger ved kontonummeret - og avventer første innbetaling med spenning.


  • Comments(0)//turprat.turliv.no/#post16

Dumskapen

Kort sagtPosted by Bent Tue, September 01, 2009 08:36

kjenner ingen grenser. Nå har noen skiltet strendene på Håja med 'Privat'. Kanskje det snart er på tide med sertifisering av grunneiere og lokale vaktbikkjer? Krav til minimumskunnskap om Allemannsretten i strandsonen og Lov om friluftsliv før du har lov til å eie/ha ettersyn med eiendommer på yttersia?

Innlegg til 'Kort sagt'-spalten i Nordlys - men jeg aner ikke om det noen gang kom på prent. Problemet med nye kontorer, manglende pausekrok og ferske lokalaviser...

Ellers er problemkomplekset behørig behandlet på nettsidene mine tidligere.

Men ikke alle er enige med meg - nødvendigvis. Les kommentarene til denne bloggen.



  • Comments(5)//turprat.turliv.no/#post15

Råskinn - jeg?

Kort sagtPosted by Bent Svinnung Fri, January 04, 2008 14:32
Noen tiår - til alle årstider - på to hjul i trafikken har nok resultert i et visst råskinn-stempel. Spesielt hvis definisjonen bikker i retning av "som en bilist". Det er rett og slett enklest - og minst trafikkfarlig - å 'leke' bil.

Hvis du dropper den servile gå-av-og-lei-sykkelen holdningen er sjansen nemlig betydelig større for at du faktisk blir sett: Stort sett (nesten) samme fart som bilene, plassering i vegbanen, filskifte, signalisering - og kjørestil vis-a-vis forkjørsrett.

Du blir brått en faktor som må regnes med - ikke et (tilfeldig) objekt i trafikken som det er om å gjøre å klemme seg forbi med minst mulig margin. Eller overse - også fra vikepliktsida.

Men det er ikke alltid enkelt for bilistene å beregne fart og avstand til denne nye typen syklister - som 'tar seg til rette', og i tillegg holder høyt tempo. Som på veg til jobb i morges:

Vi var to syklister som holdt god fart ned avslutningen av Mellomvegen da en søvning stasjonsvogn rulla inn fra venstre. Ikke helt morrafrisk og sannsynligvis med alt for lavt koffeininntak. Han/hun hadde rett og slett ikke snøring på at vi kom.

Normalt er ikke dette noe problem: Enten våkner bilisten og finner gasspedalen, legger seg med litt avstand til tohjulingen - og aksellererer forbi. Eller han/hun slakker av, slipper syklisten fram - og legger seg inn bak.

Dagens utvalgte gjorde ingen av delene. Rett og slett fordi han/hun ikke så oss. Oppdaget vi etter hvert. Og plutselig beveget vi oss parallelt med halvannet tonn stål. Som ikke ante at vi befant oss et par knyttnever fra høyre forskjerm - i det han/hun la seg inntil kantsteinen for å kutte svingen i krysset...

Det gikk bra - med et nødskrik. Og sikkert andre varianter av skrik også. Jeg husker ikke verken ordvalg eller stemmeleie, bare at det ble veldig trangt noen sekunder. Spesielt etter at bilisten oppdaget at noe var galt - men ikke hva - og begynte å ratte fra side til side bare for liksom å gjøre noe.

Trøsten må være at det er definitivt flest nesten-ulykker i verden. Men av og til har jeg en følelse av at jeg har brukt opp kvoten. La oss håpe at det kun er emosjoner og hormoner...

  • Comments(1)//turprat.turliv.no/#post14

'Inntrengende' beskrivelser?

Kort sagtPosted by Bent Svinnung Thu, December 27, 2007 04:33

Ordet penetrere har i utgangspunktet en pen og pyntelig betydning - i følge Bokmålsordboka: penetre're v2 (fra lat.) trenge igjennom; trenge inn i, utgrunne.

Jeg hadde brukt ordet i forbindelse med en av stedsbeskrivelsene på Yttersia, hvor hensikten var å beskrive endring av status: Fra urørt idyll - til ikke fullt så urørt, i form av en bygningsmessig nyetablering i strandsonen. Kort sagt: En penetrert idyll.

Men hermeneutikk er komplisert, og fortolkningsmulighetene mellom avsender og mottaker mange. Her - siden det lå et snev av kritikk i sammenhengen ordet ble brukt - ble det tolket på verst tenkelige måte og kjapt oversatt til 'rævp...'.

Ikke akkurat hva jeg mente å formidle, da. Men vi får legge skylden på den sexifiserte delen av internett: En del ord og uttrykk blir liksom ikke helt de samme etter å ha mistet uskylden på porn.com. Mulig jeg er blåøyd, men den siste fortolkningen falt meg ikke inn før jeg fikk presentert den av en leser over mobilen i romjula.

Å holde på med turliv.no er nesten uten unntak en positiv opplevelse, tilbakemeldingsmessig. Mye skryt, mange 'jeg fikk så lyst til å dra på tur' bekjennelser, innspill til yttersiahistorien i form av endringsforslag og tilleggsinformasjon.

Men av og til også kritikk. Som oftest tilknyttet engasjementet mitt i forhold til Friluftsloven og Allemannsretten. Ikke alle grunneiere liker a) å finne skattene sine beskrevet på nett b) tanken på at beskrivelsen skulle bidra til økt trafikk - og i den forbindelse spørsmålstegn ved 'lokal' fortolkning av lovverket.

Til det siste: Takk for tilliten. Men - sorry: Norske nettsider genererer ikke store trefftall når tematikken er så smal som i mitt tilfelle. Sjansen for at særlig mange av de 50-500 som besøker de mest populære stedsbeskrivelsen i løpet av året virkelig stikker innom akkurat deg - bare som følge av html-kode og noen bilder på nett - er minimal. Det er ikke sånn det funker.

'Penetrert' er for øvrig nå byttet ut med et mer 'kjønnsnøytralt' ord. Ingen grunn til å holde på formuleringer som skaper unødvendig støy - når det er så mange alternative måter å uttrykke samme mening på.

Faktafeil er det også viktig at jeg får beskjed om. Særlig i forbindelse med regulerings- og byggesaker, lovverk og fortolkninger. Her er fallgrubene og feilkildene mange, og det trengs ofte et par runder for å få det viktigste på plass. I tillegg til at det hele tida skjer endringer og revisjoner.

Men hva jeg måtte mene - på grunnlag av tilgjengelige fakta - er min sak alene. I ytringsfrihetens navn. Alt som legges ut på turliv.no bærer preg av min personlige fortolkning av virkeligheten. Og er du uenig, finn ditt eget forum og skriv! Dess flere 'stemmer' - dess mer komplett bilde... smil

  • Comments(0)//turprat.turliv.no/#post13
Next »